Monday, November 02, 2009

Gisèle Celan-Lestrange




Habe einen neuen Blog entdeckt: but does it float (http://butdoesitfloat.com/) und bin dort auf die wunderschönen Arbeiten der 1991 verstorbenen französischen Druckgrafikerin Gisèle Celan-Lestrange gestossen, Lebensgefährtin von Paul Celan, auf dessen Gedichte ihre Arbeiten Bezug nehmen.

By Hand - The Use of Craft in Contemporary Art


authors: shu hung and joseph magliaro
publisher: princeton architectural
year: 2006





Meine Favorites:










this book is not an attempt to tackle the murky distinctions
between art and design, art and craft, and craft and design.
instead presents a lively and diverse roster of thirty-two artists,
who all share a dedication to sewing machines, knitting needeles,
crochet hooks and embroidery hoops.

age-old techniques, often passed down from one generation
to another. with focus on detail.
it takes a long time to make something.
in these laborious art works the process becomes important.
to ‘craft’, meaning to ‘care’, is restored to its original sense.
the process of fabrication as gestures of sincerity.

http://www.designboom.com/contemporary/byhand.html

Dritto Rovescio


Maria Lai
Sacre e indistruttibili
Embroidered Book, 1991

'dritto rovescio' exhibition on knitting
at the triennale museum in milan, italy
24 february - 29 march 09

curated by the group do-knit-yourself and naba academy together with the triennale design museum.
the weaving of the fabric is the metaphor to express relations in narrative art, music, logic, society, science and to show the relationship between them. performance, photographs, installations, videos and objects from around 50 artists and designers.
more pics here: http://www.designboom.com/snapshot/index.php?SNAPSHOT_ID=30








Meine Favorites:


Fernando and Humberto Campana
prod. Edra Spa, Pisa, 1993-98
Armchair upholstered with 500 metres of hand-woven cord


Patrick Turner and Andrea Pearson
Thout Design, Toronto, 2008
Scribble Lamp, Woven Yarn



Bea Camacho
Efface, 11h-Performance
Videostill, Boston 2008


Emily Hermant
Lies, lies, lies
Montreal, 2003-08

more of the subversive knitters...


In Sabrina Gschwandtners KnitKnit-Profiles and Projects from Knitting's New Wave und der Ausstellung Radical Lace and Subversive Knitting im New Yorker Museum of Arts and Design 2007 werden die Crafters/Artists vorgestellt, die ich nun auch in meine Diplomarbeit miteinbeziehen werde (wenn es auch noch einer genaueren Überprüfung des Reflexionsgrades ihrer Arbeiten bedarf, wie mir im Diplomandenseminar neulich aufgefallen ist...mit Rosemarie Trockel ist die Latte hier sehr hoch gesteckt).

Die Tatsache, dass Stricken, Häkeln, Sticken und Klöppeln gemeinhin einer Sphäre der Häuslichkeit zugeschrieben wird, wird von den in Radical Lace and Subversive Knitting ausgestellten Arbeiten Lüge gestraft – sei es dass die Arbeiten eine unerwartete Grössendimension annehmen, dass die Komplexität der Fertigung überrascht und ihnen oft ein radikaler und politisch relevanter Inhalt zugrunde liegt.

„First and foremost has been a re-valuation of hand making as a means of recapturing the sensuality and tactility of sculpture. In a world where the clinical and impersonal nature of digital technologies may perplex and discourage us (...), what can restore our connection to community, to our history, and to our shared aspirations is the sense hand – i.e., of making something from start to finish by manual labor.“ so McFadden in the introduction to Radical Lace and Subversive Knitting.

Die Wiederentdeckung von Stricken und anderen Handarbeits-Techniken (so-called „domestic“ handcrafts) kann in Amerika vielleicht auch auf die Folgen der Ereignisse vom 11. September 2001 zurückzuführen sein...

McFadden believes knitting has prospered since 9/11 “because it is such a communication based tradition. Knitting is generally done by someone for somebody; there are a lot of gifts involved with it. Knitters tend to hang together and become little communities, which is a spirit that is reflected in many of the works in this show.”



Weil es im letzten Blogeintrag um Lisa Anne Auerbach ging, und sie unter die Kategorie "politische Strickerin" fällt, möchte ich diese Kategorie noch um Cat Mazza ergänzen.
http://www.microrevolt.org/

Den gemeinschaftlichen partizipatorischen Aspekt des Strickens betonen Sabrina Gschwandtner und Shane Waltener, der mit seinen Knitting Pieces Strickzirkel in Gallerien weltweit einführt und so zum verweilen, reflektieren und austauschen einlädt.
http://www.knitknit.net/
http://www.shanewaltener.com/

Strick als Cosies im öffentlichen Raum, als Space-Gendering, ist die Strategie des Strick-Grafitti-Kollektivs Knitta, oder auch von Robyn Love.
http://www.knittaplease.com/
http://www.robynlove.com/

Freddie Robins "Craft Kills" gehört zu meinen absoluten Lieblingsarbeiten. Ihr Werk ist fast ausschließlich der Technik des Strickens gewidmet, besonders auch der kritischen Erforschung des industriellen computergesteuerten Strickautomaten.
http://www.freddierobins.com/